• Støttevegger som består av stålpeller, grunnankere og sprøytebetong for å beholde utgravningen på opptil 7 meters dybde.
• 391 stålpeller (5950 m), 199 grunnankere (5400 m) og 1500 m² sprøytebetong.
• Ring-Bit system med Pilot bit brukt til peller og dobbelthodet bore-system brukt til ankerboring.
Prosjektet
Prosjektet Follobanen Ski er en del av den nye høyhastighetsbanen mellom Oslo og Ski. Etter ferdigstillelse i 2022 får Ski et moderne transportknutepunkt med tre plattformer og et totalfornyet stasjonsområde.
For å bygge sporene nord for stasjonen måtte det bygges en permanent støttemur.
Utfordringen
- Vanskelige jordforhold inkludert sensitiv my leire, morenlag, store steinblokker og fast grunnfjell.
- Ekstraordinære sveisedetaljkrav for peller og ankerbjelker.
- Kompleks logistikk på stedet og begrenset arbeidsplass.
- Tilværelse av fullt operative spor langs veggen.
- Sekvensering for å maksimere produksjonen (opptil 3 borerigger samtidig på stedet).
Løsningen
- Dobbelthodet bore-system for å minimere forstyrrelsen av omkringliggende jord.
- Sveiseanlegg for å prefabrikkere peleforingsrør og ankerbjelker.
- Reserveutstyr for å holde den stramme tidsplanen.
Fakta om prosjektet
Eier(e)
Bane NOR
Kellers forretningsenhet(er)
Keller Geoteknikk AS
Keller Grundläggning AB
Keller Grundbau GesmBH
Hovedentreprenør(er)
OHLA Norge
Ingeniør(er)
Prosjekt leder - Vidal Alcon
epost: [email protected]